Thursday, November 22, 2012

Majlis Ulangtahun Hai O Part II

Rahsia Disebalik Kejayaan CDM Hafiz Rithduan
Ikuti serba sedikit kisah perjalan dan luahan kejayaan yang ditaip sendiri oleh beliau.

Salam maal hijrah...semalam masa nak balik ke Kluang...singgah di Petronas UTM...berhampiran dgn McD..emmm terkenang zaman abis SPM dulu...saya ni memang dr lepas SPM x reti dok diam sebab lepas abis SPM memang pasang niat xnak lagi susahkan mak abah sy...so bila abis je SPM sy start keje kat kedai kek,pastu jadi ala2 mat bangla jadi pembantu pam di Petronas...tau tak sbb apa sy buat semua ni masa tu...sebab nak memiliki lesen motor...bila saya NAK saya dapat...












2001 mula belajar jadi Cikgu kat UTM..pun sekali lagi duit jadi motivasi..kali ni NAK lesen kete...sebelum cuti sem sy convince my friend...pinjam duit dia nak buat lesen dan janji naik sem bayar balik (mana nak dapat duit masa tu..saya pun tak tau) my friend pun bagi...

tau apa jadi..cuti sem masa tu 2 bulan.. dan 2 bulan nilah sy dpt kerja kat Air Terjun Kota Tinggi even 2 bulan je...alhamdulillah.. berjaya dpt lesen n dapat bayar balik duit dia..bila kita NAK..Allah bagi...























Sepanjang pengajian di UTM..yang sy suka buat masa tu jual top up...untungnya...dapatlah RM60 sebulan berbentuk kad top up...dptlah menampung perbelanjaan bergayut dgn Cik Mun hehe...di UTM saya kenal Shaklee, CNI, Zhulian dan DCL..tapi masa ni buat MLM tanpa ilmu, mentor n sistem...main buat je...mmg xde untung...yg paling x best...saya buat sale tapi upline punch atas nama dia...den dapatla cek bonus RM12.50 (bilela dapat beli BMW)

...so 5 tahun di UTM mengharungi kisah suka duka belajar dan bercinta hehe..saya extand 1 sem sebab repeat 2 paper...so Cik Mun grad dulu n kerja di MMHE (Malaysia Marine & Heavy Engineering)

Masa extand ni plak sy ada banyak masa n masa ni la saya kerja part time di McD...biasanya jadi cashier (ingatkan sebab kacak sangat...rupanya sebab x reti dok kitchen...ada sehari turn saya masuk kitchen....haha beratur org nak makan...sebab beger asyik hangus...tu yg den x dapat msuk kitchen lagi). 

Bestnye keje kat sini bila jaga drive thru...bila kereta-kereta besar lalu..memang saya tanya diorang buat apa..kerja apa...jawapan diorang sama..."kete berniaga dik".. memang sejak tu di program...nak kete besar...bisnes je jawapannya...so usaha mencari diteruskan...flyers yang dapat...baca dan ada 2 kali pergi talk UPTREND...masa tu naik motor...sampai pukul 1 pagi...memang citer duit je sampai tengah malam...tapi kalau dah nama Cikgu Apit...mestilah terbakor bila dengor kan...so trus bagitau Cik Mun (masa ni dah jd tunang sy) n mintak dia buat loan 5K...apa yg jadi?? form yang dihantar ke bank hilang di pertengahan jalan...Allah bantulah tu...so x jadila join UPTREND..




2007 saya tamat belajar dan start posting di Sek Men Kebangsaan Impian Emas...masih lagi belom cukup saving untuk kahwin...hinggalah 1 malam kawan sekolah dari KL datang jumpa saya n citer tetang peluang biz Hai O...appoiment ni selepas 5 hari Cik Mun bagi saving kami sebanyak RM2500 ke LAMPBERGER...memang terbakor bila dengar citer n nak sbmit loan terus 20K...bukan untuk kawin tapi buat biz...masa ending citer...kawan saya bagitau xyah jual barang...tunjuk orang je. Saya mula terpikir, macam mana nak jual ni..saya ni lelaki..pastu nak tunjuk kat orang yang sah-sah penggunanya adalah perempuan je TANPA perlu menjual barang. Macammana saya nak cover semula modal 20K yang saya buat tu..so Cik Mun dh risau sebab saya call bagitau nak buat biz loan 20k...so Cik Mun bagitau kawan dia keje kat stokis CDM Lin...













Esoknya dengan motor Honda EX5...saya ke stokis...pagi Jumaat yg tenang...20 minit presentation yang JELAS tetang produk n biz...sy terus join 40K... 
Hujung tahun 2007 saya dengan Cik Mun start...3 minggu je 20 Bio Aura terjual...pastu xde lagi barang nak jual...bonus bulan pertama 11k...tapi bulan kedua RM5..sebab..sebab...NO NETWORK...masa launch stokis CDM Lin...barula tau tentang Networking yang diterangkan oleh CDM Hjh Siti Atkah...bermula perjalanan kami sebagai networker...


















2008 Januari dapat kete 3 series BMW dan bulan Februari kahwin seperti yang dibayangkan 08.02.08....cik mun berhenti keje... full time biz...masuk 2009..keadaan agak merundum...sebab yang kami buat masa tu cari org buat 20k setiap bulan...so memang penat n sangat kecewa...berapa ramai yg boleh buat....2009 mmg tahun kami strugle...Rayf Hezry, anak sulung kami pun dah lahir...belanja makan meningkat...

Memang kami bertahan...biz suam-suam kuku hingga 2010...kete pun dah macam x boleh bayar...buat offer kat sape2 yang sanggup sambung bayar...kami bertahan bertahan bertahan...hingga cik mun dpt keje semula...so kembali ok sbb dah sy n cik mun keje...biz memang kami tinggalkan...yang tak pernah tinggal...CDM Lin...tak pernah lupa kami...hingga kami hadir ke SPEED hujung tahun 2010...membina semula from zero...abis seminar...terus dapat call dari kawan lama yg nak beli bio aura...bukan 1 tapi 16 Bio Aura...alhamdulillah...


Bermulanya Era Networking Cikgu Apit Team (C.A.T)
2011 mula membina new biz partner...but still strugle sbb ekonomi drop n org takut nak join Hai O...sebab group skim masa tu jatuh terduduk n nama Hai O dah buruk...kami masih lagi dengan plan 20k...macam-macam STG buat...idea dr CDM Atkah n CDM Lin juga Mentor Arifin yg berhabis ratusan ribu ringgit untuk menuntut ilmu...memang amik masa...akhirnya kita kuar dgn Projek Istimewa STG...lpas perjalanan pahit manis yg dilalui November 2011...dgn idea online marketing... CAT diwujudkan pada Februari 2012...dan dengan konsep Relationship...kita berjaya membina empayar yg Happy...dan rupa2nya kinilah masa untuk menuai hasil...

Gambar kat bawah ni semasa Majlis Penganugerahan SM SSM pada September 2012.








Alhamdulillah di Smart Tycoon Group saya banyak belajar dari mentor2 antaranya CDM Norazlin Nordin dan juga Pengasas Smart Tycoon Group; Mentor Jutawan CDM Hajah Siti Atkah. Terima kasih pada semua mentor yang terlibat dan juga konsultan CAT yang bersama menghidupkan CAT famili. Biz ni bukan semata-mata untuk tambah pendapatan, tetapi juga lebih kepada menambah nilai kebaikan/kesihatan dalam masyarakat sekeliling.


No comments:

Post a Comment