Saturday, September 10, 2011

Testimoni Bio Ever - Asma Kronik


Dari kecik saya ni memang berkawan baik dengan asma a.k.a semput. Mudah terkena...Byk sgt pantang. Tak boleh terbau bilik yg bertutup yg ada ala2 bau tikar getah lembab ehe, tak boleh terbau timbunan surat khabar lama, habuk toksah cakap la...paling pantang..bab cuaca lak...tak boleh cuaca panas sangat & tak boleh sejuk sangat..mula la wheezing (dada berbunyi bila bernafas), bersin tak berenti, peparu terus sempit...

Time kerja lak tak menentu..kekadang balik pagi buta dah nak subuh..pastu mandi (dr kul 8am keje, mesti la tak selesa nak tido)..hmm..mmg la menambah eratkan lagi saya dengan penyakit kesayangan. Kerap sangat mandi malam, semakin tak selesa saya nk bernafas...pakai Ventolin Evohaler tak leh gak...dh guna Seretide Accuhaler still tak kembang gak..Last2nya, Ogos 2010 admitted gak saya kat Colombia Hospital.

Setiap 6 jam nurse injek & nab steroid & amik Symbicort Turbohaler. Mmg asik tido je sampai muka & badan semakin kembang selama 12 hari warded tu. Dark Circle makin ketara.

Feb 2011, tq kat adik saya Zura a.k.a Murni Zuriati sbb dia kenalkan saya ngan BE (siap pos kat umah) dan guide saya thru fon cara nak guna BE ni...lps 10 min pakai tu..mmg pening+debar (byk sgt penyakit kot ahahaha)..lps tu..asik berkahak je sampai tak cukup tido (betapa banyaknya flame). Ada la dalam seminggu cam tu keadaan saya..

April 2011, saya tak perlu lagi nak makan ubat utk cairkan kahak, dark circle pun makin kurang dan pipi lebih shaping. Pagi2 pun dh kurang bersin. Segala ubat2 sume dh simpan..dulu pegi mana2 mesti bw dalam beg. Skrg ni...BE yg WAJIB ada dlm beg :)

Syukur Alhamdulillah. Tq Allah.

No comments:

Post a Comment