Saturday, August 13, 2011

Obesiti...Gemuk....Gendut !

Bagaimana harus menanggung berat tubuh berlebihan? bila berat badan berlebihan.. dah tentu maksudnya kita gemuk kan... dah tak sedap dipandang.. memudaratkan kesihatan.. rutin harian terganggu.. dah yang paling ketara sangat.. hubungan suami isteri... minat untuk hubungan seks nyaris tidak ada! Beberapa orang yang menderita obesiti dilaporkan malah menghindari seks sama sekali.


Gemuk nie selalunya ditakuti oleh kaum wanita... Gendut digunakan utk kaum lelaki.. ramai org cakap.. lepas kawin aje.. sure perempuan akan gemuk.. dan lelaki akan gendut/buncit. Mitos aje tu... Sebenarnya apabila umur meningkat iaitu bermula 40 tahun, fisiologi otot mengecil atau megecut secara perlahan-lahan dan ia boleh diisi dengan lemak. Keadan ini bukan terhad pada wanita saja tetapi juga lelaki.

Soalan biasa yg kerap diajukan oleh kaum wanita "Saya sentiasa sibuk di pejabat dan rumah, mengapa saya masih gemuk? Jawapannya mudah, memang wanita juga aktif. Bagaimanapun keaktifan itu tidak termasuk bersenam. Selalunya wanita 'aktif' dengan urusan pejabat dan sibuk dengan rumahtangga tetapi secara realiti wanita tidak banyak bergerak. Maksudnya, dalam melakukan kerja pejabat dan kerja rumah kekuatan tangan yang lebih diperlukan. Pergerakan tangan digunakan untuk menaip dan memasak atau melipat pakaian. Pergerakan tangan tidak ternasuk dalam kategori penggunaan otot besar. Penggunaan jari atau otot kecil bermaksud kurang mengeluarkan tenaga. Berbanding otot besar seperti bahu, paha dan pinggang, setiap pergerakan otot besar lebih 10 minit membantu mengeluarkan tenaga. Gemuk sepatutnya tidak boleh menjadi trend. Obesiti adalah penyakit. Kegemukan itu sumber segala penyakit, mulai diabetes, tekanan darah tinggi, rawan serangan jantung hingga stroke.


Sayangnya, tidak semua orang berhasil mengatasi masalah kegemukan meskipun sudah melakukan berbagai cara, seperti diet dan olahraga ketat, akupunktur, bahkan hingga mencuba berbagai ubat alternatif malah ke pusat slimming centre yang harganya pula tidak murah. Hasilnya kurang memberangsangkan.




Payah kan.. so syarikat telah mengeluarkan satu lagi product terbaru .. LACTO-LITE... minuman serbuk Yogurt Kultur Hidup & Inulin.

Bagaimana LACTO-LITE membantu:

- Menyingkirkan toksin dalam badan
- menggalakkan metabolisme untuk mengurangkan beban badan
- menggalakan pertumbuhan bakteria baik
- membantu dalam penghadaman
- membantu melegakan sembilit
- membantu sintesis vitamin


Di samping itu... dengan pemakaian corset Premium Beautiful selama 8jam sehari.. insya-allah kita boleh mengelakkan Obesiti @ Kegemukan @ Gendut.

No comments:

Post a Comment